The article examines the questions of the promotional activities of tourist enterprises in Russia. The authors proceed from the fact that as a result of massive bankruptcies of well-known tour operators and complication of the general economic situation in the country, many tourist companies lose their customers. The situation in the tourist market adversely affected the trust of customers, and now to win it is even more difficult. Under these conditions, the task of maintaining existing consumers and attracting new ones of tourism enterprises is becoming urgent more than ever. According to the authors, the main way to solve this problem is an advertisement. The article reveals peculiarities of the use of different types of advertising of big and small tourism enterprises. The methodological basis of the paper is the results of promotional activities research of tourism enterprises in Nizhny Novgorod. Competition in the sphere of tourism, including the Nizhny Novgorod market is very high. The study shows that small tourist enterprises do not have sufficient financial means to invest in advertising in the media; their best advertisement is the established relationships with customers and high quality service. At the same time major tourist enterprises that have greater financial possibilities for their promotion, use the most common means of advertising, paying little attention to the new forms and trends in the advertising industry. The results allow the authors to identify ways to promote the services of tourist enterprises at the present stage, especially in the Internet.
advertisement, advertising, tourism enterprise, Internet advertising
В настоящее время конкуренция на туристическом рынке очень велика. Владельцы туристских компаний стараются всеми силами привлечь внимание потребителей к своим услугам. Мировая практика свидетельствует, что туристская индустрия по доходности и динамичности развития уступает лишь добыче, переработке нефти и газа. По данным Всемирной туристской организации, туристский бизнес обеспечивает 10% оборота производственно-сервисного рынка, на его долю приходится 7% общего объема инвестиций и 5% всех налоговых поступлений [4].
В Российской Федерации туриндустрия показывает постоянный рост. Но темпы этого роста отстают от среднемировых. По данным ВТО, въездной туризм в Россию до 2009 г. увеличивался в среднем на 1,8% в год, а ежегодный рост мирового туризма составлял в среднем 5% [5].
Сегодня положение в российском туристическом бизнесе осложняется и общей ситуацией на российском рынке туриндустрии.
1. Aleksandrova I.B., Baranova N.A., Zykova T.V. PR-kommunikatsii v formirovanii korporativnoy kul´tury sfery uslug. V mire nauchnykh otkrytiy. Materialy III Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii «Sotsial´no-gumanitarnye problemy sovremennosti: chelovek, obshchestvo i kul´tura» (25 maya 2014 g.). № 5.2 (53). 2014. S. 769-774.
2. Efremova M.V. Analiz problem i perspektiv razvitiya nizhegorodskogo rynka turisticheskikh uslug. Ekonomicheskiy analiz: teoriya i praktika, 2013. № 18. S. 56—62.
3. Efremova M.V., Korotin D.V. Problemy i perspektivy internet-prodazh v turisticheskom i gostinichnom sektorakh Rossii. Menedzhment v Rossii i za rubezhom. 2012. № 5. S. 75—78.
4. Maklashina L.R. Delovoy turizm — instrument prodvizheniya industrii turizma. Aktual´nye voprosy ekonomicheskikh nauk: materialy mezhdunar. nauch. konf. (g. Ufa, oktyabr´ 2011 g.). Ufa: Leto, 2011. S. 122—125//http://www.moluch.ru/conf/econ/archive/ll/1114/(data obrashcheniya: 15.01.2015).
5. Shebzukhova T.A., Kiseleva N.N., Sankin A.V. Formirovanie i razvitie turistskogo klastera Severo-Kavkazskogo federal´nogo okruga//Servis plus. 2014. № 1. S. 102-107. DOI: 10.12737/2804.
6. Eksperty turbiznesa prognoziruyut, chto posle «Labirinta» v Rossii mogut obankrotit´sya desyatki turfirm. http://news.21.by/other-news/2014/08/04/968148.html (data obrashcheniya: 10.01.2015).